Tancar

Barcelona Biofilm Summit by Alimentaria FoodTech o com eliminar microorganismes en la producció d’aliments i begudes

El congrés sobre seguretat alimentària va ampliar el seu abast gràcies al seu format virtual.

Els biofilms són microorganismes que s’adhereixen a determinades superfícies a les plantes de producció d’aliments i begudes. Sobre com detectar-los i finalment eliminar-los va tractar ahir la segona edició de Barcelona Biofilm Summit, el congrés d’Alimentaria FoodTech que es va celebrar íntegrament de manera virtual.

La segona edició del Barcelona Biofilm Summit va tenir lloc amb independència del seu saló amfitrió, Alimentaria FoodTech que, a causa de la conjuntura actual, se celebrarà presencialment del 6 a el 9 d’octubre de 2020 en el recinte Gran Via de Fira de Barcelona.

El congrés digital va comptar amb l’assistència de 702 usuaris únics de 32 països, amb pics de més de 575 oients simultanis. Al costat de Alimentaria FoodTech, l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentària (IRTA,), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i ITRAM Higiene es van encarregar de la confecció del programa, que va comptar amb Sara Bover, Investigadora i cap del Programa de Seguretat Alimentària de l’IRTA; Bill Keevil, president de Comitè Assessor sobre la Seguretat Microbiològica dels Aliments de la Food Standards Agency; Rob Limburn, Gerent de Grup de Resistència a la Calor i Descontaminació de Campden BRI; Belén Martín, del Programa de Seguretat Alimentària de l’IRTA; i José Juan Rodríguez, professor expert en Seguretat Alimentària a la UAB.

Durant la sessió, Keevil va alertar que els biofilms són un problema que, més enllà de la contaminació i els seus efectes sanitaris, té importants efectes econòmics, costant-li al Servei Nacional de Salut del Regne Unit més de 2.ooo milions de lliures a l’any. Per la seva banda Limburn va destacar que “hi ha una àmplia diversitat qualitativa i quantitativa de biofilms en els ambients del processat, de manera que les estratègies d’eliminació no sempre són igualment eficaces“. En aquesta línia, José Juan Rodríguez, professor de seguretat alimentària de la UAB, va afirmar que “la neteja enzimàtica és la millor estratègia provada d’eliminació de biofilms” i va determinar que “els biofilms mixtes són els més complicats d’eradicar i, per tant, són els que haurien de ser utilitzats per validar productes de neteja”.

Aquestes adherències de microorganismes a les superfícies de treball i manipulació de la producció d’aliments i begudes suposen un problema global que afecta tota la indústria alimentària. Segons dades del centre tecnològic AINIA, els microorganismes complexos causen malalties alimentàries que, només a la Unió Europea, afecten més de 20 milions de persones cada any. Per això, la seva detecció i eliminació de és un factor clau per a la indústria i un element central de la seguretat alimentària.

Per a Ricardo Márquez, director d’Alimentaria FoodTech, “era important que el congrés donés facilitats als seus participants en el context actual. Oferir els continguts en format online i gratuïtament ha permès ampliar l’abast de l’esdeveniment i seguir dotant al sector d’una plataforma de primer nivell on conèixer les seves últimes novetats, en un moment en què la indústria alimentària ha de seguir avançant i la seguretat alimentària és un tema de màxima transcendència“.

La propera edició de Barcelona Biofilm Summit se celebrarà presencialment dins d’Alimentaria FoodTech. El saló de referència a Espanya per a l’equipament de procés, ingredients i tecnologia alimentària tindrà lloc del 19 al 21 d’octubre de 2021, al recinte Gran Via de Fira de Barcelona. Alimentaria FoodTech presentarà una oferta transversal de processament, ingredients, packaging, indústria 4.0, seguretat alimentària, refrigeració, manutenció, logística i altres serveis industrials.

Contacte de premsa

Material gràfic